ΓΕΩΡΓΙΟΣ Θ. ΒΛΑΧΟΣ - Βουλευτής Περιφέρειας Αττικής

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, πέρασαν περίπου δύο μήνες από την ημέρα εκείνη που χιλιάδες συμπολίτες μας, κάτοικοι των περιοχών Νέος Βουτζάς και Μάτι ήρθαν αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή καταστροφή τις συνέπειες της οποίας βιώνουν μέχρι σήμερα και πολύ φοβάμαι ότι θα βιώνουν για πολύ καιρό.

Τραγικός απολογισμός η απώλεια δεκάδων συμπολιτών μας, δεκάδων συνανθρώπων μας, η ολοσχερής καταστροφή κατοικιών, περιουσιών, ενώ χιλιάδες στρέμματα δασικής έκτασης έγιναν στάχτη.

Οι περιοχές Μάτι, Νέος Βουτσάς θυμίζουν πόλεις-φαντάσματα λες και δεν έχει περάσει ούτε μια μέρα από εκείνη την ημέρα της καταστροφής. Ακόμη και σήμερα αυτές οι περιοχές κρίνονται ως επικίνδυνες, δηλαδή ακατάλληλες να κατοικηθούν. Βεβαίως, δεν έχουν αρχίσει έργα αποκατάστασης ακόμα και των σπιτιών που έχουν χαρακτηριστεί ως «πράσινα» και που με μικρές βελτιώσεις θα μπορέσουν να ξανακατοικηθούν, δεν έχουν απομακρυνθεί τα επικίνδυνα υλικά από την περιοχή και οι τοξικές ουσίες που εκλύθηκαν από την πυρκαγιά.

Υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες, που περιέγραψα, –φαντάζομαι ότι και εσείς γνωρίζετε- πριν λίγες ημέρες ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά με τους μαθητές, αλλά και τις οικογένειές τους να προσπαθούν να συνέλθουν από το σοκ και να ξεπεράσουν τις μεγάλες δυσκολίες τόσο σε πνευματικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο.

Η συγκεκριμένη κατάσταση αναμφίβολα επηρεάζει περισσότερο τους μαθητές της τρίτης Λυκείου όσο και τους αποφοίτους που θα δώσουν ξανά εξετάσεις φέτος, οι οποίοι καλούνται να διεκδικήσουν μια θέση στην ανώτατη εκπαίδευση κάτω από πρωτοφανείς συνθήκες και με μεγάλη ψυχολογική πίεση, που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη μαθησιακή τους απόδοση.

Θα πρέπει, λοιπόν –καταλήγω για να μην πάρω περισσότερο χρόνο και θα επανέλθω- να υπάρξει μέριμνα για επιπλέον μοριοδότηση στους μαθητές της Γ’ Λυκείου, αλλά και στους απόφοιτους μαθητές, που δίνουν ξανά πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς και στις μετεγγραφές, οι οποίες θα γίνουν φέτος, ούτως ώστε να διευκολύνουμε τη ζωή των παιδιών σε αυτή την περιοχή.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Νομίζω ότι αναφερθήκατε στο τραγικό αυτό συμβάν και της απώλειας της ζωής των συμπολιτών μας. Εμείς από την πρώτη στιγμή επισκεφθήκαμε εκεί τα σχολεία και καλέσαμε στο Υπουργείο εκπαιδευτικούς και γονείς της περιοχής, για να μας πουν τις έκτακτες ανάγκες που έχουν λόγω αυτής της φοβερής τραγωδίας την οποία έχουν ζήσει.

Να ξέρετε ότι από την περασμένη Παρασκευή είναι στα σχολεία το έκτακτο προσωπικό, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί. Το αίτημα αυτό ήρθε μετά τις φωτιές, προφανώς αρχές Αυγούστου, και με δεδομένο το περίπλοκο σύστημα αποστολής αναπληρωτών εκπαιδευτικών καταφέραμετο θεωρούμε πολύ μεγάλη επιτυχία- την Παρασκευή να έχουμε αυτό τον κόσμο.

Στο μεταξύ συγκλήθηκε μια ομάδα εργασίας με πανεπιστημιακούς, καθηγητές ψυχολογίας, κοινωνικούς λειτουργούς, οι οποίοι οργάνωσαν τον τρόπο, με τον οποίο θα συνομιλούν από δω και στο εξής με τους εκπαιδευτικούς που είναι αντιμέτωποι σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Άρα, έχουμε μια πρώτη αντιμετώπιση των αιτημάτων και προφανώς των προβλημάτων.

Έχουμε και κάτι άλλο που δεν θέλω να υποτιμηθεί καθόλου και θέλω να το χαιρετίσουμε, παρόλο που μπορεί να φαίνεται μέσα σε αυτό το πραγματικά εξαιρετικά περίπλοκο και δύσκολο πλαίσιο όχι τόσο σημαντικό. Ζητήσαμε από τη Γεωπονική Σχολή, η οποία έχει ήδη πάει και έχει κάνει τις μελέτες της, να φροντίσει για την κανονικότητα των χώρων, δηλαδή να προσπαθήσουμε -οτιδήποτε είναι δυνατό-, κυρίως τους αύλιους χώρους, να υπάρχει μια κανονικότητα. Καταλαβαίνετε για ποιο λόγο είναι εκεί η Γεωπονική Σχολή που έχει πραγματικά πάρα πολύ σημαντική συμβολή.

Τώρα, για τα υπόλοιπα που είπατε, έχουμε πάρει μέτρα ήδη για τα παιδιά που είναι εκεί. Υπάρχει, δηλαδή, 20% προσαύξηση των μορίων βάσης και το θέμα των μετεγγραφών αυτών που μετεγγράφονται και έρχονται στην Αθήνα. Είχαν παραλειφθεί από το νόμο γενικότερα τα παιδιά που είχαν εγκαύματα και αυτό έχει επίσης λυθεί.

Για του χρόνου που λέτε, προφανώς θα ενταχθεί στους νόμους που προβλέπουν τέτοιου είδους καταστάσεις. Και τέτοιου είδους καταστάσεις είναι οι νόμοι και οι εγκύκλιοι που έχουν σχέση με τις φυσικές καταστροφές. Εκεί, λοιπόν, υπάρχει ειδική ρύθμιση γι’ αυτά τα παιδιά, όπου φέτος παραδείγματος χάρη εφαρμόστηκε στη Μάνδρα και στην Κω λόγω του σεισμού και του χρόνου θα εφαρμοστεί σε αυτά τα παιδιά. Σε οτιδήποτε έκτακτο υπάρχει και δεν προβλέπεται από αυτή τη νομοθεσία, είναι προφανές ότι θα προχωρήσουμε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ο κ. Βλάχος έχει τον λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ξεκινώ από το τελευταίο.

Κύριε Υπουργέ, με την ερώτηση αυτή ήθελα να φέρουμε επίσημα στη Βουλή αυτό το σημαντικό θέμα και επειδή είμαστε στην αρχή μιας ακαδημαϊκής χρονιάς, ήθελα να δούμε αν μπορούμε και για τη φετινή χρονιά, για τους φετινούς επιτυχόντες, να εφαρμοστεί κάτι.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Μα, έχει εφαρμοστεί, αυτό σας λέω.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Το επιπλέον.

Είπατε για τις μετεγγραφές. Το σύστημα πιστεύω ότι πρέπει να είναι αρκετά χαλαρό. Τα παιδιά που ζούσαν και ζουν στην περιοχή –το ζουν είναι σχετικό, ξέρετε, γιατί πολλοί έχουν μετακινηθεί, διότι τα σπίτια τους δεν το επιτρέπουν- με απλές διαδικασίες, εφόσον ήταν κάτοικοι αυτών των δύο περιοχών και προσκομίσουν το απαραίτητο δικαιολογητικό, να μπορούν να έχουν μετεγγραφή.

Είπαμε ότι για του χρόνου θα έχουν την αύξηση του 20%, όπως έγινε και σε άλλες περιπτώσεις, όπως έγινε στη Μάνδρα -περί αυτού ομιλώ- ή όπως έγινε παλαιότερα με τους σεισμούς στα Ιόνια νησιά και όχι μόνο.

Αυτά είναι που θέλουμε και θέλω σήμερα να εξαγγελθούν επίσημα για το τι πρόκειται να γίνει. Δεν σας ακούω μόνο εγώ, δεν σας ακούν μόνο οι συνάδελφοι. Σας ακούν όλοι οι κάτοικοι της περιοχής, θα ενημερωθούν. Άρα, και τα παιδιά θα χαλαρώσουν ως προς αυτό, γνωρίζοντας πώς ακριβώς θα είναι οι συνθήκες για το επόμενο διάστημα που αφορά την πορεία των μαθημάτων και των εξετάσεών τους.

Τώρα, όσον αφορά για την περιοχή που είπατε ότι την επισκεφθήκατε –και ψυχολόγοι-, όντως όλα αυτά προφανώς είναι θετικά και θα ήταν άδικο να μην το αναδείξουμε εδώ. Δίνουν μια κάποια λύση στο τεράστιο πρόβλημα που ζει η περιοχή σε αυτόν τον εφιάλτη που όποιος τον επισκεφθεί, μπορεί να καταλάβει περί τίνος πρόκειται. Κρανίου τόπος.

Βεβαίως -και αυτό με τη βοήθεια της Γεωπονικής Σχολής- εγώ θα έλεγα και θα πρόσθετα εδώ, επειδή καμιά φορά μπορεί να υπάρχει καθυστέρηση, ότι υπάρχουν στην περιοχή -και σας το λέω και σαν γεωπόνος τώρα πια, αλλά γνωρίζοντας και την περιοχή- πολλά φυτώρια, ιδιώτες που με πολύ μεγάλη ευκολία και καλή διάθεση θα μπορούσαν να προμηθεύσουν, να φυτεύσουν και να αποκαταστήσουν το πράσινο και το τοπίο στους αύλιους χώρους των σχολείων άμεσα, χωρίς να περιμένουμε κάποιες διαδικασίες. Αυτά είναι πράγματα που μπορεί να γίνουν, αρκεί κάποιος να τα εντοπίσει, να τα αναδείξει, να το ζητήσει και να τα παρακολουθήσει.

Θα ήθελα, λοιπόν, κλείνοντας στη δευτερολογία σας να διατυπώσετε ακριβώς τι ισχύει και τι θα ισχύσει, ούτως ώστε να γνωρίζουν όλοι οι συμπολίτες μας, χωρίς παρερμηνείες και χωρίς άλλα ερωτήματα τι πρόκειται να ισχύσει για το επόμενο διάστημα για τα παιδιά τους.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ο κύριος Υπουργός έχει τον λόγο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Βλάχο, νομίζω ότι συμφωνούμε και οι δύο, φάνηκε και από την ομιλία σας ότι ο στόχος είναι οι διαδικασίες που θα φέρουν μια ομαλότητα, μια κανονικότητα σε κάτι που ήταν τόσο ακραίο.

Άρα, είναι ένα περίπλοκο πρόβλημα, διότι δεν γίνεται με ένα μέτρο μόνο ή δύο ρυθμίσεις και τα λοιπά. Είναι ένα σύνολο μέτρων. Πρώτον αυτό.

Δεύτερον, πράγματι, έχετε δίκιο, είναι τα φυτώρια στην περιοχή κλπ., αλλά ξέρετε, ο ρόλος της πολιτείας είναι να μπορεί να κινητοποιήσει τους θεσμούς της. Εμάς πραγματικά μας έχει κάνει εξαιρετικά θετική εντύπωση και η προσφορά του Γεωπονικού Πανεπιστημίου και η προσφορά των Τμημάτων Ψυχολογίας και η προσφορά των Τμημάτων Κοινωνικών Λειτουργών. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία, διότι όταν λέμε τα πανεπιστήμια να είναι ανοιχτά στην κοινωνία, εννοούμε αυτό το πράγμα. Άρα, έχουν αρχίσει αυτές οι διαδικασίες. Καταλαβαίνω ότι προχωρούν και θα προχωρήσουν κλπ..

Επίσης, έχει πολύ μεγάλη σημασία να συζητήσουμε με τα παιδιά και καταλαβαίνω ότι μέσα στο τεράστιο άγχος που υπάρχει αυτό είναι δύσκολο, αλλά πρέπει και οι οικογένειες και τα παιδιά να συζητήσουν και να συνειδητοποιήσουν τι θα μπορούσε να είναι αυτό το πράγμα που θα τους κρατήσει, πρώτον, εκεί και δεύτερον, πώς κάθε μέρα θα είναι μια μέρα προς μια ομαλότερη καθημερινότητα.

Βεβαίως, τα παιδιά είχαν δώσει ήδη εξετάσεις, όταν έγινε η φωτιά. Όμως, όμως, παρ’ όλα αυτά, που τυπικά θα θεωρούσε κανείς ότι αφού έδωσες, δεν υπάρχει κανένας λόγος για όποια πρόσθετη -ας πούμε- ρύθμιση, στα παιδιά που έδωσαν εξετάσεις θα προσαυξηθούν τα μόριά τους κατά 20%, γιατί πολλά δεν μπαίνουν στις σχολές που θέλουν ή πρέπει να ξαναδώσουν εξετάσεις κλπ. και αυτό κάπως θα ηρεμούσε την κατάσταση, όπως επίσης να έχουν τη δυνατότητα μετεγγραφών για να έρθουν στην Αθήνα. Αυτό το κάναμε, ακριβώς για να αντιμετωπίσουμε αυτού του τύπου τα προβλήματα.

Τώρα, αυτό ήταν για φέτος. Του χρόνου…

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Μόνο για μια κατηγορία παιδιών, αυτών που είχαν νεκρούς ή «κόκκινα» σπίτια.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Αυτό που σας είπα για τα παιδιά που έχουν υποστεί εγκαύματα, πολλά είναι σε «πράσινα» σπίτια κλπ.. Πάντως, να ξέρετε ότι δεν θα υπάρχει υποκατηγορία που θα μείνει έξω για τυπικούς λόγους. Είναι προφανές ότι και το συνολικό σύστημα αντέχει την απορρόφησή τους.

Του χρόνου πρέπει οπωσδήποτε να ενταχθούν στη νομοθεσία για τις περιοχές που έχουν υποστεί φυσικές καταστροφές. Προφανώς, εκεί θα πρέπει να συνεκτιμήσουμε το γενικό, που είναι πληγείσες περιοχές και τα ειδικότερα θέματα, όπως παραδείγματος χάρη πολλά παιδιά που έχουν υποστεί εγκαύματα ενδεχομένως να μην μπορούν να προχωρήσουν στις τάξεις τους κλπ. Άρα, μελετώντας και με τους εκπαιδευτικούς την κατάσταση, νομίζω ότι προς το τέλος του χρόνου θα έχουμε μια πιστότερη εικόνα των προβλημάτων, για τα οποία θα προχωρήσουμε στις αναγκαίες ρυθμίσεις.